Het effect van ‘Elk dagdeel 10 minuten bewegen’

PasenBeweeg elk dagdeel 10 minuten

Dat bewegen goed voor ons is dat weet iedereen wel. Hoeveel precies, op welke momenten en wat dan het exacte effect is, daar tast menigeen nog in het duister. Daar willen wij verandering in brengen.

Hoeveel bewegen en wanneer?

De gezondheidsnadelen van inactiviteit treden met name op als men lange tijd achter elkaar zit; men spreekt dan over een sedentaire leefstijl. Elk uur tot twee uur moet het zitten onderbroken worden om  nadelige gevolgen voor de gezondheid te voorkomen. Het advies van ons is dan ook: beweeg elk dagdeel minimaal 10 minuten, maar bij voorkeur 20 minuten of meer. Dat kan al met een blokje om, boodschappen doen op de fiets, tien minuten extra op de crosstrainer of op het basketbalveld, een paar baantjes extra zwemmen of gewoon even de benen strekken met vrienden, familie of collegae.

Het effect?

Eerste maand:

–          Minder vermoeidheid

–          Minder spierverklevingen

–          Verbetering mobiliteit

Tweede maand:

–          Betere regulering van bloedsuiker

–          Beter bioritme

–          Verbetering functionele kracht

Derde maand:

–          Minder gewichtstoename

–          Toename metabolisme

–          Verbetering cholesterol

–          Minder ontstekingen

–          Verbeterde cognitieve prestatie

–          Verhoogde zelfredzaamheid

–          Verbeterde stresscoping

–          Lichte vetmassa vermindering *

Vierde maand:

–          Verbetering uithoudingsvermogen

–          Licht verhoogde vetmassa vermindering *

–          Verminderde blessuregevoeligheid

–          Verbeterde coördinatie

Vijfde maand:

–          Verhoogde vetmassa vermindering *

* Om de vetmassa vermindering te realiseren, dient het aantal minuten per dagdeel minimaal 20 te zijn, maar bij voorkeur 30 of meer.

GRATIS!

Het mooie is, deze resultaten liggen slechts enkele stappen verwijderd en kosten NIETS! Elk dagdeel 10 minuutjes van de 360 minuten per dagdeel.

Doe mee!

Doe mee voor jezelf of nodig iemand anders uit en doe het samen. Beweeg met je partner, familie, collegae, als je van elk dagdeel bewegen maar een prioriteit maakt want je lijf rekent erop.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *